كرسنت در حال دوشيدن خاورميانه - پایگاه خبری گیل نویس
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
10

كرسنت در حال دوشيدن خاورميانه

  • کد خبر : 16595
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
كرسنت در حال دوشيدن خاورميانه

كرسنت با نفوذ خود در داوري‌هاي بين‌المللي و با امضاي قراردادهاي پرابهام، شيوه جديدي از درآمدزايي را ارائه كرده است.

به گزارش سرویس سیاسی «گیل نویس» ، كرسنت با نفوذ خود در داوري‌هاي بين‌المللي و با امضاي قراردادهاي پرابهام، شيوه جديدي از درآمدزايي را ارائه كرده است.

شركت كرسنت از اقليم كردستان عراق به يكي از دادگاه‌هاي امريكا شكايت برده است تا بيش از 27 ميليارد دلار جریمه اخذ كند. شركتي كه براي اخذ جريمه از ايران هم دادخواستي 5/13 ميليارد دلاري ارائه كرده بود.
به گزارش جوان، شركت‌هاي نفتي بسياري در خاورميانه وجود دارند كه هر يك از آنها به ويژگي خاص شهره هستند و كرسنت هم در اين ميان به شركتي دلال معروف است كه اغلب قراردادهايي را منعقد مي‌كند كه اجرايي نشود. شيوه كار كرسنت يك شيوه شيادي است كه كارشناسان شركت ملي نفت و مديران ارشد آن بارها به وزير وقت نفت نوشته بودند كه اين شركت عملاً كلاهبردار و دلال است ولي مؤثر واقع نشد.
سابقه كرسنت و سابقه سياه آن به دوران بهره‌برداري از سكوي مبارك بر‌مي‌گردد كه به استناد گزارش‌هاي رسمي وزارت نفت اين شركت سهم ايران از ميدان مبارك را با سند‌سازي غصب كرده و با گزارش‌هاي مالي و فني اشتباه، به يك شراكت شيرين با شارجه رسيده بود. نكته جالب اينجاست كه احسان‌الله خان معاون اين شركت در روزهاي مذاكره ايران و كرسنت، به ديدار يكي از مقامات وزارت امور خارجه رفت و به وي گفت كه مدير ارشد كرسنت از افراد وابسته به رژيم بعث است و در حال كلاه گذاشتن سر ايران است.
حقوقدانان به خوبي مي‌دانند كه كرسنت با تنظيم قراردادهاي مسئله‌دار و پر‌ابهام به پشتوانه نفوذ خود در داوري‌هاي بين‌المللي كار را به محاكم كشانده و با استفاده از تيم قدرتمند حقوقي خود، غرامت‌هاي سنگيني را دريافت مي‌كند. آنها چند پرونده مهم در محاكم داشته و دارند ولي بيشتر تمركز آنها ر‌وي دو پرونده ايران و كردستان عراق است. دو كشوري كه قراردادهايشان با كرسنت به حدي مسئله‌دار است كه زير بار اجرا نرفتند تا مشكلات حل شود.
آخرين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه پرونده ايران به صدور حكم ختم شده و ايران در حال مذاكره با شركت كرسنت است تا اين حكم را با مذاكره شكسته و فروش گاز به كرسنت را آغاز كند. اين را مديرعامل شركت ملي نفت چند ماه پيش اعلام كرد و گفت به كرسنت رسماً اعلام كرديم آماده اجراي قرارداد كرسنت هستيم.
اما كرسنت در پرونده كردستان عراق چه كرده است؟ شركت داناگاز امارات وابسته به شركت كرسنت با طرح شكايت در دادگاهي در امريكا به دنبال گرفتن جريمه 5/26 ميليارد دلاري از منطقه كردستان عراق است. اسناد دادگاهي در امريكا نشان مي‌دهد شركت داناگاز به دنبال گرفتن خسارات 5/26 ميليارد دلاري از كردستان عراق به بهانه به تأخير انداختن پروژه‌هاي نفت و گاز در اين منطقه است.
براساس اسناد دادگاه امريكا، شركت داناگاز و شركايش كه در مجموع پرل‌پتروليوم نام دارند و در امارات مستقر است، برگه دادخوهي را در 12 مي‌ در دادگاه فدرال واشنگتن دي‌سي پر كرده است كه براساس آن مي‌خواهند كردستان عراق رأي داوري لندن را به رسميت شناخته و به اجرا بگذارد.  اين دادخواست بخشي از فرآيند قانوني است كه اگر كردستان عراق به رأي صادره قبلي در لندن توجه نكند احتمالاً به شركت پرل‌پتروليوم اجازه خواهد داد تا در قبال اين جريمه، دارايي‌هاي كردستان را ضبط كند.
وزير انرژي كردستان عراق هم در واكنش به اين اقدام گفته است: كردستان عراق با قدرت براي استيفاي حقوق خود پيگير خواهد بود و از منافع خود دفاع خواهد كرد.  شركت داناگاز درباره اسناد دادگاه امريكا هيچ اظهارنظري نكرده است. كرسنت بزرگ‌ترين سهامدار بخشي از اين پرونده نيز اظهارنظري در اين‌باره نكرده است.  شركت داناگاز اكثر فعاليت‌هاي نفت و گازي خود را در عراق و مصر انجام مي‌دهد، اين شركت ادعا كرده است كه مطالبات پرداخت‌نشده از سوي اين دو كشور باعث شده ظرفيت توليد و سرمايه‌گذاري‌اش كمتر شده و در پرداخت مطالبات طلبكاران با مشكل مواجه شود.
در نوامبر 2015 دادگاه داوري لندن به شركت پرل‌پتروليوم براي دريافت 2 ميليارد دلار به خاطر تأخير در پرداختي‌ها رأي داد.
براساس اسناد داوري لندن كه به پرونده دادخواهي در دادگاه امريكا الصاق است، دادگاه داوري لندن در ماه ژانويه رأي داده كه منطقه كردستان عراق همچنين مانع كار توسعه شركت پرل‌پتروليوم در ميدان نفتي اين منطقه شده و نياز است دادگاه وقت بيشتري براي تصميم‌گيري درباره ميزان خسارت داشته باشد، بنابراين پرونده در اين باره نيز مفتوح است
بزرگ‌ترين سهامداران پرل‌پتروليوم شركت داناگاز و كرسنت هستند كه هر دو در امارات مستقرند.
شركت OMV اتريش، گروه انرژي مجارستان موسوم به مول‌نيرت و شركت RWE آلمان نيز جزو سهامداران هستند.

انتهای پیام / جوان

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=16595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها