وجود مرال در زیستگاه‌های جنگلی املش - پایگاه خبری گیل نویس
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
7

وجود مرال در زیستگاه‌های جنگلی املش

  • کد خبر : 15710
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
وجود مرال در زیستگاه‌های جنگلی املش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده وجود مرال در زیستگاه‌های جنگلی این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی «گیل‌نویس» ، علی درویشی پیش از ظهر امروز در نشست حفاظت محیط زیست این شهرستان با اشاره به  برآورد تقریبی جمعیت مرال در زیستگاه‌های جنگلی املش اظهار کرد: شهرستان املش گنجینه ارزشمند تنوع زیستی و تاریخی با گونه‌های شاخص جانوری پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، شوکا، مرال و… است.

 وی ثبت تصاویر پلنگ ایرانی را برای نخستین بار در املش و همزمان با ثبت تصویر مرال «گاو کوهی» در اردیبهشت ماه سال جاری در عرصه‌های طبیعی این شهرستان دانست و افزود: وجود مرال ارزش زیستگاهی و غنای زیستی منطقه را مضاعف کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش مرال را بزرگ‌ترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران خواند و گفت: جنگل‌های انبوه پهن‌برگ خزان کننده حاشیه دریای خزر یکی از زیستگاه‌های ارزشمند مرال بزرگ‌ترین گوزن ایرانی است.

به گفته وی مرال‌ها دارای دست و پای بلند، جثه بزرگ پوشیده از موهای قهوه‌ای کوتاه متمایل به خاکستری بوده و  نرها شاخ‌های بلند و منشعب دارند که هر ساله به تعداد شاخ‌های آنها افزوده می‌شود و شاخ‌ها هر سال می‌افتند و بلافاصله دوباره رویش می‌کنند.

 درویشی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، ایجاد موانع فیزیکی در مسیر تردد مرال‌ها و تخریب زیستگاه و تعارضات انسانی در طبیعت و شکار بی‌رویه را از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت این گونه ارزشمند در جنگل‌های شمال ذکر کرد و یادآور شد: ماموران یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست املش ضمن حضور و پایش میدانی در عرصه‌های جنگلی از اواخر فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت ماه جاری با نصب دوربین‌های تله‌ای هوشمند در سه نقطه در عرصه‌های جنگلی، موفق به ثبت تصاویر مرال در زیستگاه‌های جنگلی شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال و خاموش شدن صدای اره‌های موتوری در جنگل‌های هیرکانی، پیام‌آور و نوید بخش بهار حیات وحش و ترمیم و احیای زیستگاه‌ها و آغاز دوباره آوای مرال‌ها و جولان آنها در جنگل‌های انبوه پهن برگ ملش به عنوان بهشت مرال‌ها است.

این مسؤول عزم ملی و مشارکت همگانی را در حفظ طبیعت و حیات وحش و آمایش سرزمین به عنوان پزشک طبیعت و محیط زیست از عمده‌ترین راهکارهای حفظ و صیانت از گونه‌های با ارزش جانوری عنوان کرد و یادآور شد: مرال و شوکا جانوران شاخص جنگل‌های شمال محسوب می‌شوند و پایش زیست‌محیطی و مستمر و سرشماری این حیوان در دو نوبت در سال با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین و هوشمند در مدیریت زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام / فارس

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=15710

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها