لاهیجان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی معرفی شود - پایگاه خبری گیل نویس
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
7

لاهیجان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی معرفی شود

  • کد خبر : 14842
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
لاهیجان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی معرفی شود

پژوهشگر و نویسنده گیلانی بر ضرورت معرفی لاهیجان به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی حصیر، بامبو و مروار بافی تأکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی «گیل نویس» ، ابراهیم آذرپور  با اشاره به ضرورت انتخاب لاهیجان به عنوان شهر خلاق یونسکو در حوزه صنایع‌دستی و هنر مردمی اظهار کرد: با توجه به قدمت و سابقه طولانی صنعت حصیر، بامبو و مروار بافی در این شهرستان، انتخاب آن به عنوان شهر خلاق در حیطه صنایع دستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در سال 2004 میلادی توسط سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد برای تقویت تعاملات با و بین شهرهایی که خلاقیت را عاملی راهبردی در توسعه پایدار شهری در نظر می‌گیرند ایجاد شده و اکنون متشکل از 116 عضو از 54 کشور جهان است.

پژوهشگر و نویسنده گیلانی با بیان اینکه عنوان شهر خلاق توسط سازمان یونسکو در هفت حوزه صنایع‌دستی و هنر مردمی، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، هنرهای رسانه‌ای و موسیقی به شهرهای برتر جهان اهدا می‌شود، افزود: تاکنون دو شهر از ایران، رشت در حوزه غذا و اصفهان در حوزه صنایع‌دستی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوسته‌اند.

آذرپور ظرفیت‌های ویژه لاهیجان به لحاظ برخورداری از نخستین خانه صنایع‌دستی گیلان، هنرمندان و صنعتگران خلاق، محصولات نوآورانه، منابع کافی برای تامین مواد اولیه و پیشینه فرهنگی کاربرد صنایع دستی در زندگی روزمره شهروندان را از مهم‌ترین دلایل لزوم نامزدی این شهرستان برای کسب عنوان شهر خلاق ذکر کرد و گفت: لاهیجان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام شایستگی قرارگیری در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو را دارد.

وی ارتقای وضعیت کسب و کار هنرمندان و صنعتگران، معرفی و فروش محصولات در سطح جهانی، برندسازی محصولات داخلی در بازارهای بین‌المللی و فرهنگ سازی کاربرد صنایع‌دستی در سطح گسترده ملی را از مزایای پیوستن لاهیجان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو برشمرد.

این پژوهشگر گیلانی با تأکید بر اهمیت تاسیس خانه خلاقیت و نوآوری صنایع دستی در لاهیجان بیان کرد: با توجه به اهمیت ابداع و نوآوری در تولید و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی، تاسیس این نهاد دانش محور عامل موثری در راستای تطبیق و به‌روز رسانی محصولات با توجه به نیازهای کنونی جامعه است.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در لاهیجان این امر را اقدامی موثر برای نمایش، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی هنرمندان حصیر، بامبو و مروارباف شهرستان دانست و افزود: این کار نقش بسزایی در افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی هنرمندان و نیز رفع معضل بیکاری که گریبانگیر جوانان لاهیجان است، دارد.

آذرپور با بیان نقش غیرقابل انکار فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز خاطرنشان کرد: ICT قادر است بستری فراگیر، ایمن و پرشتاب برای معرفی، بازاریابی و تعاملات سازنده علمی، فرهنگی و هنری در حوزه صنایع دستی حصیری لاهیجان فراهم آورد.

وی به موقعیت راهبردی ژئواکونومیک گیلان در حاشیه دریای خزر و مرکزیت شهرستان لاهیجان به عنوان قطب تولید صنایع‌دستی حصیر، بامبو و مروا در استان اشاره کرد و یادآور شد: وجود منطقه آزاد تجاری‌ـ صنعتی انزلی و ارتباط وسیع اقتصادی از طریق آن با دیگر کشورهای دنیا، گیلان را به کریدور صادرات صنایع‌دستی و راهیابی تسهیل شده به بازارهای بزرگ جهانی مبدل کرده است.

انتهای پیام / فارس

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=14842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها