عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده | پایگاه اطلاع رسانی گیل نویس
تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳
3

عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده

  • کد خبر : 29757
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده
دشمنان تلاش زيادي براي ايجاد انحراف در بانوان ايران اسلامي و فروپاشي نهاد خانواده و در پي آن جامعه اسلامي انجام مي‌دهند و تا زماني که حجاب را از زنان دور نکنند به اهداف خود به طور کامل نخواهند رسيد.

به گزارش «گیل‌نویس»،

اصل وجوب حجاب برای زنان از ضروریات دین اسلام می‌باشد و منکر آن در حکم منکر دستور ضروری اسلام است و کسی که از روی عمد و آگاهی منکر ضروریات اسلام شود، در حکم کفر است مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا و یا رسول خدا نیست. در قرآن مجید برای وجوب حجاب و حدود آن به چهار آیه که صراحت بر آن دارد تمسک شده است ولی در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن در قرآن بیشتر از ده آیه وجود دارد. آیاتی از که به طور صریح بر وجوب و لزوم اصل حجاب برای زنان دلالت دارند. آیه ۳۱ سوره نور و آیات ۵۹ و ۳۳ و ۲۳ سوره احزاب که به ترتیب سخن از حجاب و پوشش به میان آمده است.

از آنجائیکه حجاب همواره بخشی عمده از رسالت انبیاء و اولیاء(ع)، ادیان و علما بوده است و یکی از وظایف علمای دین و جامعه می‌باشد، انجام و رعایت آن از ضروریات اصلی جامعه اسلامی است. در واقع حجاب و عفاف، غرایز و التهاب جسمی و معاشرت‌های بی‌بندوبار را کنترل و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند. جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام و هویتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید بیانگر این واقعیت مهم است.

در جوامع اسلامی، بانوان باید منزلت خود را با توجه به چارچوب وظایف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی ایران که دارای ارزش‌های دینی و ملی است ارتقا یابد.

حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی و آموزشی یک نسل را بر عهده دارد دارای چارچوبی است که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند باید به آن اهمیت دهند.

رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت.

مقوله بی‌حجابی و شل‌حجابی امروز به یک معضل کاملاً مشهود در جامعه در آمده است. معضلی که فقط برای افراد بی‌حجاب مشکل ایجاد نمی‌کند؛ بلکه آسیب‌هایی که از بی‌حجابی ناشی می‌شود، تمام اعضای جامعه را در بر می‌گیرد. حجاب و عفاف با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است. این مسأله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می‌شود. همان طور که رعایت آن به عنوان یک امر ضروری می‌تواند مفید باشد،‌ عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی را به همراه دارد.

فواید و اثرات رعایت حجاب و پیامدهای آن پاسخی مناسب به این سوال است، که چرا حجاب برای زنان ضروری است؟ نقش آن در کاهش آسیب اجتماعی و استحکام نهاد خانواده چیست؟

نقش آن در کاهش آسیب اجتماعی و استحکام نهاد خانواده چیست؟ آنچه می‌تواند جامعه‌ای را از این آسیب ها مصون داشته وحفظ کند، ترویج فرهنگ دقیق عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن درجامعه است. در واقع پیامدهای ناگوار بدحجابی بر اجتماع بسیار گسترده و آسیب‌زننده می‌باشد و بدپوششی می‌تواند منجر به پیامدهایی از جمله طلاق و تهدید خانواده، چشم‌چرانی و مقایسه با همسر، شهوت‌طلبی و لذت‌گرایی، دوستی‌های نامشروع، غفلت از معیارهای اصولی در گزینش همسر، فریب ظواهرآراسته، پیمان‌شکنی و… خواهد شد و همواره تحت تاثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند که با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی کشور، ناکارآمدی‌های موجود در برخی دستگاه‌های، بیکاری و … ، زنان را با کشف حجاب به سمت نوعی اعتراض مدنی سوق می دهند، و با انتشار تصاویر کشف حجاب زنان و دختران ایرانی در برنامه های خود ، آنها را به برداشتن روسری و تردد بدون حجاب در خیابان‌ها و اماکن عمومی تشویق می‌کند. به طوری که هنجارشکنانه با اشاعه فرهنگ برهنگی و بی بند و باری در سطح جامعه منجر به تشویش خاطر و جریحه دار شدن اذهان و عفت عمومی بویژه اقشار متدین جامعه شوند. لذا دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد انحراف در بانوان ایران اسلامی و فروپاشی نهاد خانواده و در پی آن جامعه اسلامی انجام می‌دهند و تا زمانی که حجاب را از زنان دور نکنند به اهداف خود به طور کامل نخواهند رسید.

به نظر می رسد، که با وجود همه تأکیداتی که در این زمینه صورت گرفته است، اما هنوز مساله بدحجابی و آسیب ها و معضلاتی که برای جامعه بوجود می‌آورد، به صورت صحیح تبیین نشده است. به همین منظور این معضل یکی از دغدغده های مسئولین و اقشار متدین جامعه می باشد که در صورت بی توجهی منجر به بی نظمی و به خطر افتادن امنیت اجتماعی و اخلاقی جامعه می گردد در این رابطه رسالت خطیر دستگاه و سازمان‌ها و ادارات مرتبط در مقابله با رفتار و اقدامات هنجارشکنانه بسیار مهم می‌باشد و غفلت مسئولین و مردم باعث ترویج و اشاعه این پدیده زشت در جامعه می‌شود. بنابراین نباید در این رابطه بی‌تفاوت شد و باید احساس مسئولیت اجتماعی از جمله احیاء تفکر امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه نمود و اگر دیر بجنبیم دود این آتش (اشاعه برهنگی) برافروخته شده چشم همگان را می‌سوزاند و بنیان خانواده را متزلزل و موجب ویرانی و نابودی خانواده‌ها می شود. پس بیاییم با پلیس در اجرای این طرح که به نوعی مطالبه مردم متدین است همکاری داشته باشیم و از تمامی هموطنان عزیز بویژه دختران و بانوان انتظار داریم نسبت به رعایت قانون و حفظ ارزش های اخلاقی و هنجارهای ملی و مذهبی جامعه با پلیس همکاری داشته و از همه دستگاه های اجرایی و … بر اساس شرح وظایف شان انتظار داریم با پلیس در این رابطه همکاری داشته باشند. قطعاً همراهی و همکاری با پلیس در اجرای طرح نور می‌تواند گامی مؤثر در جهت ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی باشد.

تهیه و تنظیم: “اسماعیل امیدی” فعال رسانه و کارشناس علوم ارتباطات

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=29757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

برچسب‌ها