تامین اجتماعی گیلان ۲ برابر وصولی‌ حق بیمه، تعهد ارائه داده است - پایگاه خبری گیل نویس
تاریخ : سه شنبه, ۱۷ مهر , ۱۴۰۳
3
طی 5 ماهه نخست سال جاری؛

تامین اجتماعی گیلان ۲ برابر وصولی‌ حق بیمه، تعهد ارائه داده است

  • کد خبر : 23411
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
تامین اجتماعی گیلان ۲ برابر وصولی‌ حق بیمه، تعهد ارائه داده است
مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان، با اشاره به اینکه طی پنج ماهه نخست سال جاری کمتر از 2 هزار میلیارد تومان حق بیمه وصولی در این سازمان محقق شده است، گفت: در همین مدت، حدود 4 هزار میلیارد تومان تعهدات از سوی این مجموعه ارائه شده است.

به گزارش گیل نویس، «علی حسین نژاد» امروز (دوشنبه، ۸ شهریور) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تعهدات و خدمات ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی گیلان، گفت: تنها در بخش بیمه ای استان و بدون لحاظ هزینه‌های درمان مستقیم (در مراکز ملکی سازمان) و غیرمستقیم (خرید خدمت از آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و …) در پنج ماهه اول سال جاری سه هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان تعهدات شامل انواع مستمری ها، مقرری بیمه بیکاری، کمک هزینه ها و غرامت دستمزد پرداخت شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان، افزود: حق بیمه پرداختی توسط بیمه شدگان و کارفرمایان با احتساب وصولی های مطالبات معوق توسط واحد اجرائیات در استان در این مدت اندک کمتر از دو هزار میلیارد تومان بوده است که بیانگر تحقق حدود ۶۰ درصد تعهدات بخش بیمه ای می‌باشد.

وی تصریح کرد: اگر بر اساس آخرین آمار، هزینه های درمانی تامین اجتماعی استان در هر دو بخش ملکی و خرید خدمت را طی این مدت حدود ۸۰۰ میلیارد تومان فرض کنیم این نسبت با رسیدن مجموع هزینه های تعهداتی بخش های بیمه ای و درمان به حدود چهار هزار میلیارد تومان در مدت پنج ماه سپری شده از سال عملاً کمتر از ۵۰ درصد تعهدات تامین اجتماعی گیلان را پوشش می‌دهد.

حسین‌نژاد، با تاکید بر اینکه  میزان وصولی مصوب استان بر پایه محاسبات بیمه ای و تعداد بیمه پردازان و درصدی از تحقق مطالبات معوق تعیین می‌گردد، گفت: در حال حاضر در گیلان حدود ۴۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی وجود دارد که در گروههای مختلف با نرخ های حق بیمه ای متفاوت بیمه پردازی می‌نمایند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان، با بیان اینکه با تشریح ارقام جمعیتی تحت پوشش، اذعان کرد: بطور مثال حدود ۲۵۰ هزار بیمه شده اجباری مشمول قانون کار داریم که اگر بر اساس اطلاعات سازمانی ۶۰ درصد این جمعیت را افرادی با حداقل حقوق سال در محدوده چهار میلیون تومان بدانیم در واقع هر یک ماهانه رقمی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت حق بیمه خواهند داشت که البته سه چهارم آن سهم کارفرما می‌باشد.

وی گفت: اگر ۲۰ درصد این جمعیت در متوسط حقوق و ۲۰ درصد باقیمانده با دستمزد بالاتر از متوسط محاسبه گردند حق بیمه هر فرد در گروه متوسط دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در سطح بالاتر تا ۵ میلیون تومان اعمال می‌گردد.

حسین‌نژاد، با اشاره به اینکه در کنار گروه های مذکور، بیمه شدگان کارگر ساختمانی، خادمین مساجد، قالیبافان و … که بیش از ۴۰ هزار نفر یعنی ده درصد بیمه شدگان استان را شامل می‌گردند از معافیت سهم دولت برخوردار بوده و تنها ۷ درصد حق بیمه میپردازند که عملا در ماه رقمی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌گردد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان، افزود: حدود ۳۰ هزار بیمه شده راننده نیز با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه، از معافیت سهم دولت برخوردارند که رقم پرداختی این گروه نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

وی در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه در گروه مشاغل آزاد نیز که حدود ۷۰ هزار نفر از بیمه شدگان استان را در بر می‌گیرد، بیان کرد:  نرخ‌های حق بیمه ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد هستند که حق بیمه مربوطه با مبنای حداقل حقوق از ۳۳۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر بیمه شده در ماه متغییر است.

حسین‌نژاد، با بیان اینکه حدود هشت هزار بیمه شده مقرری بگیر بیمه بیکاری حق بیمه ای نمی پردازند، گفت: در ایده آل ترین شرایط با لحاظ متوسط ماهانه یک میلیون تومان حق بیمه برای هر بیمه پرداز واقعی، حق بیمه وصولی استان رقمی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان، اظهار کرد: این درحالیست که تنها متوسط میزان مستمری پرداخت شده تامین اجتماعی گیلان در هر ماه در سال جاری ۶۱۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خروجی های نامتعارف ناشی از بازنشستگی های سخت و زیان آور و پیش از موعد و همچنین مستمری های بازماندگان فرزندان اناث بر اساس قوانین حمایت از خانواده و از سویی بحران های عرصه تولید و صنعت که منجر به بیکاری ها و فرارهای بیمه ای گردیده به همراه پدیده سالمندی در استان و همچنین مهاجرت پذیری در زمان بازنشستگی یعنی بیمه پردازی یک فرد در خارج از استان و دریافت تعهدات در داخل استان از عوامل متعددی است که سبب کاهش منابع و افزایش تعهدات و ایجاد شکاف و فاصله در بین آنها گردیده است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، با بیان اینکه کسری موجود در تامین منابع از محل فعالیت های اقتصادی سازمان و وصولی استانهای دیگر که از نسبت پشتیبانی بالاتر و تعهدات کمتر به نسبت وصولی برخوردارند پوشش داده می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر این سازمان ماهانه در سطح کشور قریب به ۲۳ هزار میلیارد تومان تعهدات پرداخت مینماید که بیشترین رقم آن یعنی حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مستمری ها می‌باشد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=23411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها