آموزش وردپرس
معاون رئیس جمهور:

کریدور شمال – جنوب تا پایان سال آینده تکمیل می شود

به گزارش «گیل نویس»، محمدباقر نوبخت روز (پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد) در بازدید از راه‌آهن گیلان ایستگاه پیربازار رشت در جمع اصحاب رسانه گفت: راه‌اندازی این راه آهن به سمت انزلی و آستارا تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب بوده و تنها حلقه منفصله کریدور از آستارا تا رشت است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه این محور ریلی تنها متعلق به ایران نیست افزود: این کریدور متعلق به کل منطقه بوده و دارای چنان اهمیتی است که با مشارکت منطقه‌ایی به ویژه دولت جمهوری آذربایجان درصدد تکمیل آن در کشورمان هستیم.

وی تکمیل مسیر انزلی -رشت و آستارا- رشت را از تعهدات منطقه‌ایی دانست و بیان کرد: راه‌اندازی خط ریلی قزوین- رشت بخشی از این پروژه عملیاتی بوده که بخش مسافری آن راه‌اندازی شده اما بخش باری آن باید تکمیل تا ترانزیت کالا تحقق یابد.

نوبخت با اشاره به مشکل تملک اراضی در مسیر آستارا و انزلی از مردم گیلان خواست تا جهت منافع مردم و توسعه استان نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از این اراضی تملک شده است تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم با توجه به تعهد دولت به کشورهای همسایه در راه‌اندازی کامل کریدور، تا پایان سال آینده این خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است اذعان کرد: چابهار می‌تواند در کریدور جنوب به شمال و شرق قرار گیرد و از آنجایی‌که این بندر در تحریم قرار ندارد باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قطعه منفصله این بندر از چابهار به زاهدان است افزود: خط آهن چابهار – سرخس از پروژه‌های بسیار مهم کشور است که از چابهار به زاهدان و از زاهدان به شبکه سراسری متصل می‌شود و می‌توانیم خلیج فارس را به دریای خزر وصل کنیم.

نوبخت تکمیل این کریدور را موجب توسعه ملی دانست و افزود: مسیر ریلی رشت- انزلی و رشت -آستارا مسیری جلگه‌ایی است که مشکل اصلی استملاک اراضی است.

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه از ایستگاه پیزبازار خط ریلی به دو شاخه انزلی و بندرکاسپین  تقسیم می‌شود خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال آینده این محورهای ریلی به بهره‌برداری برسند.

گفتنی است، راه‌آهـن قزوین – رشت بصـورت یـک خطه از ایستگاه سیاه‌چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم‌آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی خواهد شد.

این خط ریلی قادر است سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و چهار میلیون مسافر را جابجا کند ضمن اینکه مسافت و زمان طی شده از شمال به جنوب تقریبا نصف می‌شود و ۳۰ درصد هزینه‌های انتقال بار نیز کاهش می‌یابد. این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال -جنوب است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code