تاریخ : یکشنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۱
1

اهمیت خواب در ایام روزه داری/ حتما سحری بخورید

  • کد خبر : 26734
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
اهمیت خواب در ایام روزه داری/ حتما سحری بخورید
یک متخصص طب سنتی ایرانی، با اشاره به اهمیت خواب در ایام روزه داری، عنوان کرد: برای اینکه روزه خوبی بگیریم باید خوب بخوابیم و در زمان مناسب بخوابیم. متاسفانه برخی از افراد تا سحر بیدار می مانند و بعد از صرف وعده سحری تا نیمی از روز در خواب هستند که این روش شایع بسیار بد است.

به گزارش گیل نویس و به نقل از ایسنا، دکتر «محمدرضا مسرورچهر»، با بیان اینکه در ماه رمضان تغییراتی در رژیم غذایی افراد روزه دار ایجاد می شود، اظهار کرد: روزه به نوعی تحمل تشنگی و گرسنگی برنامه ریزی شده ای است که توسط شرع مقدس اسلام برای افراد واجد شرایط واجب می شود.

وی با اشاره به سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام در حالت عادی، افزود: در روزه داری وعده صبحانه به قبل از اذان صبح تحت عنوان سحری و وعده شام به بعد از اذان مغرب تحت عنوان افطاری منتقل می شود و فقط یک وعده ناهار را حذف می کنیم.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی، با بیان اینکه در بسیاری از کشورها توجه چندانی به وعده ناهار نمی شود، تصریح کرد: در طب سنتی ایرانی نیز درباره وعده ناهار توصیه خاصی نمی شود. البته در ماه رمضان اینگونه طراحی شده که کم خوراک تر شویم و این کم خوراک تر شدن تا یک ماه ادامه دارد.

مسرور چهر، با اشاره به اهمیت خواب در ایام روزه داری، عنوان کرد: برای اینکه روزه خوبی بگیریم باید خوب بخوابیم و در زمان مناسب بخوابیم. متاسفانه برخی از افراد تا سحر بیدار می مانند و بعد از صرف وعده سحری تا نیمی از روز در خواب هستند که این روش شایع بسیار بد است.

وی ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای آرامش جسم و روح است و انتظار داریم بعد از ماه رمضان آرامش در وجود ما جاری شود، اما بر اثر همین بدخوابی ها معمولا حالت های عصبی و تنش زا در افراد ایجاد می شود و استرس پذیری شان بالا می رود لذا بهتر است بین ساعات ۲۲ تا ۲۳ شب به خواب رویم و حتما وعده سحری را صرف کنیم.

این متخصص طب سنتی ایرانی، در پاسخ به این سوال که «در وعده سحری چه بخوریم؟»، خاطرنشان کرد: کم کم روزها طولانی می شود و لذا باید وعده سحری وسیع تر از وعده افطاری باشد و غذاهایی که استفاده می کنیم دیرتر از معده رد شود تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنیم. همچنین در وعده سحری نباید از غذاهای شیرین و زودهضم استفاده کنیم، زیرا فرد روزه دار خیلی زود گرسنه می شود.

وی بر استفاده کمتر از غذاهای گوشتی تاکید کرد و متذکر شد: از مصرف ماهی و چاشنی های شور نیز در وعده سحری پرهیز شود، زیرا ایجاد تشنگی می کند.

مسرورچهر، با بیان اینکه مصرف سبزی جات در وعده سحری توصیه می شود، اضافه کرد: سبزی جات آب را در زمان روزه داری نگه می دارد و فرد کمتر دچار تشنگی می شود.

وی با بیان اینکه از وعده سحری تا وعده افطاری ساعات طولانی است و تشنگی سبب خشک شدن مخاط می شود، گفت: بهتر است از آب داغ به همراه خرما برای باز کردن روزه استفاده کنیم تا با نرم شدن ترشحات پذیرش معده برای غذا فراهم شود. همچنین نان و پنیر و سبزی بعد از آب داغ و خرما توصیه می شود. به دلیل افت ویتامین و مواد معدنی بدن در ایام روزه داری استفاده از سبزی جاتی همچون نعناع و ریحان و ترخون و گشنیز و… توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی، فرنی و آش را نیز از غذاهای مقوی بدن دانست که باید دو ساعت بعد از وعده افطاری مصرف شود و تصریح کرد: مصرف میوه جات نیر به دو ساعت بعد از افطار موکول شود و بهتر است از میوه های فصل استفاده کنیم.

وی از جمله مشکلات روزه داران را کم کاری و تنبلی روده دانست و اظهار کرد: افرادی که زمینه یبوست دارند از غذاهای پرفیبر بخورند و قبل از خواب دو قاشق روغن زیتون مصرف کنند. مصرف انواع میوه عا به ویژه کیوی نرم و رسیده نیز توصیه می شود.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilnevis.ir/?p=26734

نوشته‌های مشابه

۲۴فروردین
طرح «برکت سفره های سحری» در رشت اجرا شد
۱۸اردیبهشت
مسئولیت‌ها در نظام اسلامی امانت هستند/ نباید امانت‌ها را سبک بشماریم
۰۷اردیبهشت
مردم گیلان همواره در فعالیت‌های خیرخواهانه، حضوری اثربخش داشته‌اند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

برچسب‌ها